To share musical experiences that open hearts and minds.
A symphony of crafts: the Philharmonie team
At the Philharmonie Luxembourg, we’re all about warmth, diversity, and creating exceptional experiences. From blending musical traditions to exploring new ideas, our team share the same passion and curiosity that drive us to build something extraordinary together. Ready to be part of something inspiring? Discover more about our career opportunities here!
Our values
Here are some of the perks of working with us
-
You'll be compensated fairly according to a collective convention
-
Working hours are flexible and you'll have the possibility of working from home up to 1,5 days a week
-
We offer a wide range of training opportunities and language courses
-
Everybody gets a thirteenth salary...
-
... and 31 paid vacation days, so you can fully recharge whenever you need!
-
We subsidise meal vouchers from Pluxee - bon appétit!
-
If you need one, we'll also subsidise your parking subscription (Place de l'Europe) or your annual cross-border public transport pass
Find out what positions we’re currently recruiting for
Job offers
Project Manager Education (m/f/x)
Full-time CDD, 2 years
Position
The Education department organizes, produces and promotes approximately 200 performances for young audiences per season, alongside thematic festivals and a diverse range of participation, learning and community music programs.
Mission
- You independently manage concert productions for young audiences. This includes tasks such as organizing and managing production logistics, planning travel and rehearsals, drafting and administering contracts, communicating with artists, agencies, and partners, and ensuring smooth execution of the events
- You design and implement school initiatives, workshops and participatory music education projects
- You work closely with the Senior Manager of the education department to support and contribute to various music education initiatives and strategic goals
Profile
- Academic qualifications in a relevant field such as project/arts/music management, musicology or music education
- Prior experience in project management within music education or the performing arts
- Strong organizational skills, with a sense of responsibility, reliability, and a positive, professional work ethic
- Interpersonal and communication skills, with the ability to collaborate effectively within a team
- Passion for music education and high motivation to contribute to the success of the education program
- Fluency in at least two of the following languages: German, French and English
The detailed description of the position can be requested from Mrs Manon Muller at: [email protected]
Applications, including salary expectations, should be submitted by 15 December 2025 via our website.
Project Manager Fondation EME (m/f/x)
La Fondation EME (Ecouter pour Mieux s’Entendre) recherche pour prise de fonction à partir dans les meilleurs délais :
Project Manager Fondation EME (m/f/x)
Contrat à durée indéterminée à plein-temps
Dans une société en quête de dignité et d’inclusion, la Fondation EME permet à chacun de mieux vivre ensemble, grâce au langage universel de la musique. Créée en 2009 sur initiative de la Philharmonie Luxembourg, la Fondation EME organise et développe 700 événements par an qui sont à la croisée de la musique et du social et pour des personnes exclues de la vie culturelle. La Fondation EME collabore avec des musiciens professionnels de l’Orchestre Philharmonique du Luxembourg (OPL) et du Luxembourg dans les hôpitaux, maisons de retraite, institutions pour personnes en situation d’handicap, foyers pour migrants, prisons, etc.
Vos missions :
Dans un cadre dynamique de travail, vous allez participer aux activités quotidiennes de la Fondation EME et assumer les tâches suivantes :
- Planification, organisation et suivi de différents projets (workshops, concerts, trainings)
- Gestion et suivi administratif des projets
- Créer et poursuivre des relations durables avec les institutions qui collaborent avec la Fondation EME
- Présence lors des différents événements de la Fondation EME
Votre profil :
- Vous êtes titulaire d’un diplôme universitaire ou BTS spécialisé en gestion des institutions culturelles ou équivalent.
- Une première expérience dans le domaine du management culturel/musical et la gestion de projets culturels et/ou événementiel est un atout.
- Vous faites preuve de rigueur, d’organisation et d’autonomie dans votre travail.
- Vous maîtrisez parfaitement le luxembourgeois, le français et l’allemand.
- Vous disposez d’excellentes qualités relationnelles. Une connaissance du milieu social/pédagogique/musical est un atout.
- Vous avez un esprit d’initiative et de discrétion
- Être en possession du permis de conduire est un atout
Pour plus d’informations, veuillez nous contacter sous l’adresse e-mail : [email protected]
Les candidatures doivent être envoyées, avant le 15 décembre 2025, via le site internet : https://www.philharmonie.lu/jobs
Trainee - Stage technician (m/f/x)
3 Jahre gesetzlich anerkannte grenzüberschreitende Ausbildung:
Der praktische Teil der Ausbildung erfolgt in der Philharmonie Luxembourg. Der theoretische Teil sowie die Prüfungen finden in Zusammenarbeit mit der Chambre des Métiers und der Industrie-und Handelskammer für Rheinhessen in Mainz statt (5x2 Wochen Blockunterricht pro Jahr).
Was du bei uns lernst:
- Licht, Ton, Projektion, Video, Spezialeffekte
- Auf- und Abbau, Einrichtung und Bedienung von Beleuchtungs-, Projektions- und Beschallungsanlagen
- Sicherung, Transport und Lagerung von Geräten und Anlagen
- Projektkoordination, Planung und Beratung
- Durchführung von Veranstaltungen und Projekten
Was du mitbringen solltest:
- Prüfungszeugnis zur technischen und beruflichen Reife (DAP)
- Gutes technisches Verständnis und handwerkliches Geschick
- Allgemeines Interesse für Musik und neue Technologien
- 18 Jahre und PKW Führerschein
Bist du interessiert?
Dann sende uns bitte deine vollständige Bewerbung (Lebenslauf und Anschreiben).
Kontaktperson für weitere Fragen:
Stefanie Wurst
HR Manager
(+352) 26 02 27 - 506
Spontaneous application
Backstage Attendant (m/f/x)
Mission en freelance
Mission
- You support the Artistic Production & Orchestra Operations Division by ensuring an optimal welcoming environment for visiting artists, ensembles and orchestras.
- You organise backstage services according to contracts and technical riders, including catering and general artist facilities.
- You ensure that all backstage areas are fully equipped, functional and welcoming at all times.
- You are present during rehearsals and/or concerts as required by the division.
- You handle orders, errands and supplier relations, including occasional travel within Luxembourg.
- You operate Philharmonie vehicles when needed.
Profile
- Experience in backstage work, hospitality or event production is an advantage.
- Strong organisational skills, reliability and a professional, service-oriented attitude.
- Ability to work both independently and within a team.
- Fluency in at least two of the following languages: German, French, English.
- Valid category B driving licence.
The detailed description of the position can be requested from Mrs Manon Muller at: [email protected]
Applications, including salary expectations, should be sent until 15 January 2026.
Archiviste (m/f/x)
CDI 100% à plein temps
Missions :
- Assurer la gestion, la classification et la préservation de la documentation, des publications, des photos, des enregistrements et des projets artistiques de l’Établissement public.
- Analyser, suivre et mettre en place des procédures d’archivage standardisées et conformes à la règlementation.
- Participer au développement et à l’organisation d’une nouvelle plateforme d’archivage.
- Assurer une veille sur l'évolution de la législation luxembourgeoise en matière d'archivage et gérer le dépôt légal de toutes les publications de l’Etablissement public.
- Sélectionner et mettre à disposition le matériel archivé destiné aux expositions, publications et campagnes de communication/marketing.
- Promouvoir une culture interne de l’archivage et sensibiliser les équipes aux bonnes pratiques.
Profil :
- Vous disposez d’une formation d’archiviste, dôté(e) d’une première expérience dans le domaine de l’archivage.
- Vous faites preuve de rigueur et d’organisation et vous avez de l’expérience dans la gestion des priorités et travaillez de manière structurée.
- Vous utilisez avec aisance les outils bureautiques.
- Vous maîtrisez couramment le français et l’anglais, la connaissance de l’allemand et du luxembourgeois étant un atout.
- Une bonne connaissance de la scène culturelle et musicale est un avantage.
La description détaillée des missions et des tâches peut être demandée auprès de Mme Manon Muller sous l’adresse e-mail : [email protected] .
Les candidatures précisant les prétentions salariales doivent être envoyées avant le 15 janvier 2026.